Ghana Juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Dirk Gieling - WaarBenJij.nu Ghana Juli 2014 - Reisverslag uit Accra, Ghana van Dirk Gieling - WaarBenJij.nu

Ghana Juli 2014

Door: Dirk Gieling

Blijf op de hoogte en volg Dirk

14 Juli 2014 | Ghana, Accra

Allereerst vanaf het moment dat je het vliegtuig uitstap verbaas je je al. Je weet wat je kan verwachten en alsnog gebeurt het.

De eerste week heb ik bij een medewerker van mdf doorgebracht, de heer Nkrumah. Een hele aardige charismatische man van Ghanese afkomst. Als Hollandse jongen is het even omschakelen hier. Als je al water hebt, dan is water warmer dan 5 graden Celsius eigenlijk al een overbodige luxe. Je bent meteen wakker 's morgens!

Er heerst hier toch ook nog een groot verschil in culturele achtergrond, als blanke wordt je overal nageroepen en je hebt overal 'vrienden'.
Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk te praten met de lokale bevolking te praten om zoveel mogelijk te leren.
Ik heb al een aardig idee, waar ze naar op zoek zijn. Ik zou graag veel ondernemers en technici willen oproepen deze kant op te komen. Ook leven de vraag- en aanbodkant van de arbeidsmarkt nog te vaak langs elkaar.

Ghanese student met veel verantwoordelijk heden.

De cultuur is hier tevens ook totaal anders en in heel veel opzichten.
De attitude van inheemse voetganger al. De onderlinge familierelaties zijn als gevolg van het sociale zekerheidssysteem totaal anders. Door het sociale zekerheidssysteem is de Ghanese student makkelijk te onderscheiden van de Nederlandse student. In Nederland wordt men heel goed beschermd en heerst er een sociaal vangnet. In Ghana moet men werk vinden, dat is echt een kwestie van leven en dood. De Ghanese jeugd draagt een grote verantwoordelijkheid beteffend het lot van hun ouders.

Business Challenge 2014 Ghana.

De eerste week heb ik meegedaan met de Business Challenge. Dit is een internationaal competitieve samenwerkingsproject tussen de Ghanese en Nederlands studenten. Met als doel innovatieve oplossingen tot stand te brengen voor complexe vraagstukken. Dit project is mede mogelijk gemaakt door de Minister Ploumen van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.

Ik ben content hier aan te hebben mogen participeren. De studenten waren laatste jaars studenten van onder andere University College Roosevelt en London School of Economics. Door met deze studenten en het Ambassade personeel de case te bespreken, zijn we allen weer veel wijzer geworden.
Aansluitend een korte trip door Ghana gemaakt en natuurlijk ook nog voetbal gekeken.

Medical Center Accra.
Sinds maandag woon ik bij Delasi Amable. Hij heeft twee zoons Lawrence en Michael. Ze hebben ook een au-pair genaamd Mahuto. Dit is geregeld, omdat de afstand tot het Danpong Medical Centre anders echt niet te overzien was. Hier werk ik nu sinds dinsdag. Ik mag hier op verschillende departementen helpen zoals het Medical Lab. Ik sta elke morgen 5:30 op en dan begin ik 7:00. De werkdagen bedragen hier 8 uur, men werkt hier tevens 6 dagen in week.

Ik ben zeer tevreden met hoe ik mee mag lopen bij diverse organisaties, geregeld door het Nederlands bedrijf MDF.

Ghana het mooie en gastvrije land van de toekomst.


Veel dank

Tags: Ghana

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Ghana, Accra

Ghana

Werken in een ziekenhuis in Ghana

Recente Reisverslagen:

05 Augustus 2014

Slot Ghana

20 Juli 2014

Ghana 20/07/14

14 Juli 2014

Ghana Juli 2014
Dirk

Actief sinds 14 Juli 2014
Verslag gelezen: 266
Totaal aantal bezoekers 4106

Voorgaande reizen:

01 Juli 2014 - 01 Augustus 2014

Ghana

Landen bezocht: